سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه یکی از شما با برادری در راه خدا برادری کرد، با او معارضه نکند، او را خشمگین نکند و با او مخالفت ننماید . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
خانه | مدیریت | ایمیل من | شناسنامه| پارسی یار
دوستی
  • کل بازدیدها: 68082 بازدید

  • بازدید امروز: 6 بازدید

  • بازدید دیروز: 12 بازدید
  • استعاره
    یحیی ( 88/2/30 ساعت 9:24 ص )
     استعاره مکنیه را تعریف کنید؟
    مشبهی است که به همراه یکی از اجزا یا ویژگیهای مشبهٌ به می آید.
    به 2 صورت است:
    1)اضافی
    2)اسنادی
    - استعاره مکنیه ای که از اضافه شدن چیزی به مشبه به دست می آید را «اضافه استعاری» می گویند.
    - استعاره مکنیه ای که که مشبهٌ به آن «انسان» می باشد را «تشخیص» یا «انسان انگاری» گویند.
    خود آزمایی
    1- در شعرهای زیر، استعاره های مکنیه را بیابید و در هر استعاره، مشبه، مشبهٌ به و وجه شبه را تعیین کنید؟
    - کسی چو حافظ نگشود از رخ اندیشه نقاب تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند
    استعاره مکنیه (تشخیص) استعاره مکنیه (تشخیص)
    «حافظ»
    1- مشبه: اندیشه/ مشبهٌ به: انسانی که بر رخ نقاب دارد. / وجه شبه: آشکار کردن چهره و اندیشه با برداشتن نقاب
    2- مشبه: سخن / مشبهٌ به: انسانی که سر و زلف دارد. / وجه شبه: جدا کردن زلف یا شانه و نوشتن با قلم.
    - هر کو نکاشت مهر و ز خوبی گلی نچید در رهگذر باد نگهبان لاله بود
    استعاره مکنیه استعاره مکنیه (هر دو تشخیص هم هستند)
    «حافظ»
    1- مشبه: مهر / مشبهٌ به: انسانی که محبت نمی کارد. / وجه شبه: محصول و نتیجه عمل نیک
    2- مشبه: خوبی / مشبهٌ به: انسانی که از خوبی گلی نمی چیند. / وجه شبه: نتیجه خوبی که با چیدن گل از بوته شباهت دارد.
    - ای ابر بهمنی نه به چشم من اندری تن ز تن زَ مانَکی و بیاسای و کم گِری
    استعاره مکنیه (تشخیص) «فرخی»
    مشبه: ابر بهمنی / مشبهٌ به: انسانی که بسیار گریه میکند / وجه شبه: باریدن ابر و گریه انسان.
    - فردا که پیشگاه حقیقت شود پدید شرمنده رهروی که عمل بر مجاز کرد
    استعاره مکنیه (اضافه استعاری) «حافظ»
    مشبه: حقیقت / مشبهٌ به: پیشگاه / وجه شبه: آستانه و درگاه خانه که آشکار است.
    2- در شعرها و جمله های زیر، استعاره های مکنیه را بیابید و معین کنید که کدام یک تشخیص است؟
    - آسمان تعطیل است
    بادها بیکارند
    (تشخیص)
    (همگی استعاره مکنیه اند) ابرها خشک و خسیس
    (تشخیص)
    هق هق گریه خود را خورند.
    (تشخیص)
    «قیصر امین پور»
    - شب ایستاده است / خیره نگاه او / بر چارچوب پنجره من
    استعاره مکنیه (تشخیص) استعاره مکنیه (تشخیص) «سپهری»
    - بخز در لاکت ای حیوان که سرما
    نهانی دستش اندر دست مرگ است
    نسبت دادن دست به سرما ---- استعاره مکنیه و تشخیص
    دست مرگ: استعاره مکنیه اضافی و تشخیص هم هست.
    (یعنی مرگ به انسانی تشبیه شده که دست دارد.)
    مبادا پوزه ات بیرون بماند
    که بیرون برف و باران و تگرگ است
    «اخوان ثالث»
    - در آفاق گشاده است ولیکن بسته است از سر زلف تو در پای دل ما زنجیر
    استعاره مکنیه (از نوع اضافه) (استعاره مکنیه (اضافی) «سعدی»
    پای دل : اتشخیص نیز می باشد
    - گــــل بخندیــــد و باغ شــــــد پـــــدرام ای خوشا این جهان بدین هنگام
    استعاره مکنیه (تشخیص) استعاره مکنیه (تشخیص) «فرخی»
    خندیدن و شادی کردن ----- هر دو از لوازم انسان است.
    3- استعاراتی که در اشعار زیر به کار رفته اند، مصرحه اند یا مکنیه؟
    - آینه ات دانی چرا غمّاز نیست چون که زنـــــگار از رُخَــــش ممتاز نیست
    استعاره مصرحه از دل استعاره مصرحه از کدورت/ استعاره مکنیه (تشخیص)
    رخ به آینه نسبت داده شده
    «مولوی»
    - گر چه من خود ز عدم دل خوش و خندان زادم
    عشق آموخت مرا شکل دگر خندیدن
    استعاره مکنیه (از نوع تشخیص) «مولوی»
    - ملکا، مها، نگارا، صنما، بتا، بهارا متحریم، ندانم که تو خود چه نام داری
    همگی استعاره مصرحه از محبوب «سعدی»
    - خواهم شدن به مکیده گریان و دادخواه
    کز دست غم خلاص من آن جا مگر شود
    استعاره مکنیه – غم به انسانی که دست دارد تشبیه شده (تشخیص) اضافه استعاری نیز هست.
    «حافظ»
    - ای بخارا، شاد باش و دیر زی میر زی تو شادمان آید همی
    استعاره مکنیه (تشخیص) «رودکی»
    مورد خطاب قرار دادن و نسبت دادن شادی و عمر طولانی داشتن از ویژگیهای انسان که به بخارا نسبت داده شده، می باشد.
    4- استعاره های زیر را به تشبیه تبدیل کنید و پایه های تشبیه را نام ببرید؟
    - جاده نفس نفس می زد. (سپهری)
    تشبیه: جاده همچون مرکبی که راه طولانی پیموده باشد خسته و نفس زنان در دل صحرا پیش می رفت.
    مشبه: جاده / مشبهٌ به: مرکبی که راه طولانی پیموده باشد. / ادات تشبیه: همچون / وجه شبه: خستگی و گرما
    - ما آبروی فقر و قناعت نمی بریم با پادشه بگوی که روزی مقدر است
    «حافظ»
    تشبیه: فقری که همراه با قناعت باشد همانند انسانی آبرومند است.
    مشبه: فقر و قناعت / مشبهٌ به: انسان آبرومند / ادات تشبیه: همانند / وجه شبه: بی ارزش نبودن فقر با قناعت و انسان آبرومند.


  • نظرات دیگران ( )

    =============================================================

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    هدف از خواندن
    استعاره مصرّحه
    استعاره
    تشبیه
    « وجه تسمیه باتلاق گاوخونی »
    قبله در آیین زرتشتی :
    ترتیب وضو در دین زرتشت
    خـــدا
    نکاتى که موقع درس خواندن باید رعایت کنیم :
    عکس
    [عناوین آرشیوشده]

    =============================================================